Roosendaal

Basisschool Het Talent ontwerpt 3D-printer

Redactie Redactie

Groep 5/6 van KPO Basisschool Het Talent in Roosendaal gaat een 3D-printer maken. Naast het eindresultaat staat de ontwikkeling voorop. Samenwerken, creativiteit en communiceren staan hoog in het vaandel. Voordat de leerlingen aan de slag mochten kregen zij een uitleg van Martijn de Winter. Hij is één van de oprichters van het 3Dkanjers-project.

De leerlingen van groep 5/6 van KPO Basisschool Het Talent zagen bij binnenkomst in hun eigen klaslokaal een échte 3D-printer staan. Voordat Martijn de Winter van 3Dkanjers met zijn presentatie van start ging, mochten zij even kijken bij het modern staaltje techniek. Toen De Winter begon met vertellen, werden de kinderen steeds enthousiaster. Er werd verteld welke eigenschappen er nodig zijn bij het maken van een 3D-printer met zo’n grote groep. Met een aantal voorbeelden legde hij ook uit wat 3D nou eigenlijk is en liet hij de kinderen kennis maken met de onderdelen van de 3D-printer. Tot slot liet hij het programma zien waarop je een ontwerp kan maken om vervolgens te sturen naar de printer. De leerlingen hadden meteen al ideeën van wat zij willen gaan ontwerpen. De klas gaat volgende week aan de slag samen met een paar hulpouders.

Het is geen toeval dat KPO Basisschool Het Talent deelneemt aan het 3Dkanjers-project. Zij besteden veel aandacht aan modern onderwijs, want de technologie gaat een steeds belangrijkere rol spelen op de scholen. Dit project is, volgens juf Daniëlle Simons, een uitgelezen mogelijkheid om daarop in te springen. “We hebben eerder al de voorlichting Whats App Is Nep gehad. Daar werden ouders en leerlingen bewust gemaakt van de gevaren van social media, maar ook de nieuwe hypes op het internet zoals vloggen werden besproken. Andere scholen van KPO doen ook mee aan dit soort projecten. We moeten leerlingen en onszelf blijven ontwikkelen en daarom ga ik in de nabije toekomst ook in gesprek met andere KPO-scholen over het geven van ICT-lessen,” zegt Simons. De school gaat zich dus blijven ontwikkelen.

Er is bewust gekozen voor groep 5/6. “We wilden dat de leerlingen er zelf ook nog iets aan hebben. Als leerlingen van groep 8 er mee aan de slag gaan dan hebben zij niet echt lang profijt van de 3D-printer. Nu kan groep 5/6 er rustig aan werken en kunnen er nog een aantal jaar van genieten”, zegt directeur Nicole Roeken. Roeken geeft alle credits aan juf Daniëlle die heeft gezorgd dat de school meedoet aan het project.

De leerlingen kunnen zich nu gaan richten op het project, maar wanneer de 3D-printer af komt, is nog even afwachten.

{webpage_link type=video id=4202}