Woensdrechtse WMO scoort bovengemiddeld goed

Foto ter illustratie © Shutterstock

HOOGERHEIDE - Wmo-cliënten in de gemeente Woensdrecht beoordelen het contact met de gemeente, de kwaliteit en het resultaat van de ondersteuning hoger dan gemiddeld in Nederland. Dat blijkt uit het cliëntervaringsonderzoek dat over 2017 is gehouden.

Er zijn door het onderzoeksbureau Triqs 380 mensen met een maatvoorziening schriftelijk of online bevraagd. Deze mensen zijn tevreden over de kwaliteit, 85% tot 90% is zelfs zeer tevreden. Ook is 80% tot 85% heel tevreden over het resultaat. Dit oordeel geldt in de brede linie voor vrijwel alle voorzieningen. Woensdrecht scoort hiermee in vergelijking met andere gemeenten en in vergelijking met vorig jaar gemiddeld hoger.

Cliëntondersteuner

Uit het onderzoek blijkt dat de bekendheid van de cliëntondersteuner nog erg laag is, maar er is wel een toename. Wethouder Lars van der Beek zegt daar het volgende over: “Je ziet dat de onafhankelijk cliëntondersteuner in den lande nog niet zo bekend is. In Woensdrecht merken we dat er een steeds groter beroep gedaan wordt op onze onafhankelijk cliëntondersteuners. Ze staan midden in de samenleving, vormen een laagdrempelige toegang tot informatie en verwijzen - indien nodig - goed door. Samen met andere partijen blijven we ons inzetten om de meerwaarde van deze belangrijke vrijwilligers onder de aandacht te brengen.”

Mantelzorg

Van de 380 ondervraagden doet zestig procent beroep op mantelzorg. Dat zijn er meer dan vorig jaar. In ruimte 80 procent van de gevallen is de mantelzorger familie van de cliënt. In slechts 15 procent van de gevallen is het een vrijwilliger buiten de familie of vriendenkring. Daar is ook weinig behoefte aan, blijkt uit de enquête. 35 procent vindt het geen prettig idee dat er een ‘vreemde’ over de vloer komt.