Leerlingen De Meulenrakkers krijgen Natuur-podiumpaspoorten

OSSENDRECHT - Maandag 18 maart kregen de leerlingen van basisschool de Meulenrakkers hun Natuur-podiumpaspoorten uitgereikt. Directrice Jannie Bouwens ontving de paspoorten en de plaquette ‘Natuur & Duurzaamheidseducatie’ uit handen van wethouder Lars van Beek en Natuurpodium directeur Robert Deliën.

De Natuur-podiumpaspoorten dienen volgens directrice Jannie Bouwens ter ondersteuning voor de lessen die de kinderen krijgen op de Brabantse Wal. “Daar worden de kinderen mee de natuur in genomen en leren ze hoe ze ermee om moeten gaan. De bevindingen schrijven ze vervolgens op in het paspoort wat mee helpt aan de herkenning van de natuur en het idee dat ook zij verantwoordelijk zijn de staat van de natuur”, aldus Bouwens.

Lessen slaan aan

Meulenrakkers Loeka en Emmy zijn het hier helemaal mee eens. “De natuur houdt ons in leven en als er geen dieren, bomen en planten meer zijn is dat ook heel slecht voor ons”, zegt Loeka. Emmy vindt het afval vooral zielig voor de dieren: “De natuur moet gezond blijven, er moet niet te veel afval in terecht komen, want dan gaan alle dieren dood. Dat is echt niet goed.”

Alternatieve producten

De paspoorten zijn volgens Natuurpodium-directeur Robert Deliën een goede stap voor meer bewustwording bij de leerlingen van de Meulenrakkers. “De leerlingen hebben dankzij het paspoort iets tastbaars in handen. Tijdens de lessen Natuureducatie worden de kinderen dan ook echt meegenomen de natuur in. Ze leren tijdens de ‘trektochten’ in de natuur wat de natuur allemaal te bieden heeft en we laten daarna zien dat je met natuurlijke producten ook spullen kunt maken zoals bio-based plastic,” aldus Deliën.

Hoe meer hoe beter

Deliën hoopt dan ook vooral dat er meer scholen deel gaan nemen aan de lessen van het Natuurpodium. “Hoe meer schooldirecteuren zich bij ons aansluiten, hoe meer wij de leerlingen van de scholen ervan bewust kunnen maken wat de natuur allemaal te bieden heeft.” De leerlingen worden zelf ook enthousiast van wat ze zien en dat stemt Deliën zeer op prijs. “Ze komen met vragen over dingen die ze hebben gezien in de natuur. En zelfs de leraren geven aan dat er eigenlijk geen natuur-les op kan tegen de lessen die wij geven,” zegt Deliën. Er kunnen zich daarom wat ons betreft ook niet genoeg scholen bij ons aansluiten, want wij zien echt dat deze lesmethode werkt. Wat mij betreft is qua educatie voor de leerlingen the sky the limit”, aldus Deliën.