Gemeente Roosendaal aan de slag met resterende verkeersknelpunten

ROOSENDAAL - De gemeente Roosendaal gaat de komende vijf jaar weer tien verkeersknelpunten aanpakken uit het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan. Dit plan is in 2015 vastgesteld voor een periode van tien jaar. In totaal staan er zo'n twintig knelpunten op de lijst die de gemeente wil verbeteren.

De afgelopen vijf jaar zijn de eerste tien onderwerpen opgepakt en die zijn bijna allemaal afgerond. De komende periode gaat de gemeente de overige onderwerpen op de lijst aanpakken. Zo wordt er gekeken naar de ontsluiting van de wijk Langdonk, de toegang tot Sportpark Vierhoeven en de oversteek bij de GoStores. Ook de gevaarlijke kruising Brugstraat/Stationsstraat wordt onder de loep genomen.

BeNeLuxtrein  

Op het lijstje van de gemeente staat ook een alternatief voor de BeNeLuxtrein. Wethouder Cees Lok: “In 2018 heeft de staatsecretaris aan de Tweede Kamer laten weten dat er een nieuwe versnelde verbinding van Roosendaal richting Antwerpen moet komen. Dat betekent dat er een Belgisch veiligheidssysteem moet worden ingevoerd bij ons op het spoor en daar heeft ProRail nu de opdracht voor gekregen om dat in werking te stellen.”

OV-concessie 

Tenslotte wordt er nagedacht over het busvervoer in Roosendaal. In 2023 gaat de provincie een nieuwe OV-concessie starten en de regio West-Brabant gaat als eerst op de schop. “De provincie heeft ons allemaal uitgedaagd om mee te denken over die nieuwe concessie. We doen pilots en we hebben nu al een pilot lopen. Dat is Bravoflex. Die bus rijdt al ongeveer 1 jaar in de avonduren. We gaan kijken of we nog meer leuke, slimme dingen kunnen bedenken. Zodat ook mensen uit de dorpen van en naar het centrum en station kunnen komen op meer momenten dan nu.”