Roosendaalse Lijst wil groene gevel op het nieuwe stadskantoor

Foto: ©wUrck Architectuur

ROOSENDAAL - De Roosendaalse Lijst wil dat één van de muren van het nieuwe stadskantoor een groene gevel wordt. Een groene gevel bestaat uit planten en helpt de lucht te zuiveren en de omgeving koel te houden. De partij wil ook weten of de gemeente Roosendaal rekening houdt met laadpalen voor elektrische auto’s.

De Roosendaalse Lijst wil weten waarom de groene gevel geschrapt is uit het bouwplan van het HUIS van Roosendaal. Een groene gevel is een muur vol planten, een verticale tuin. Bij eerdere plannen voor het nieuwe stadskantoor van Roosendaal was zo’n groene gevel besproken, aldus Roosendaalse Lijst. “De Commissie Ruimtelijke Kwaliteit vanuit architectuur heeft geadviseerd dit niet te doen. De Roosendaalse Lijst is echter wel voorstander van deze levende groene gevel.”

Volgens de partij heeft een groene gevel op het HUIS grote voordelen voor de Roosendaalse binnenstad. “Zo draagt een groene gevel bij aan luchtzuivering, een lagere omgevingstemperatuur in de stad, warmteregulatie en biodiversiteit in de stad. Groene gevels maken onderdeel uit van klimaatbestendig en duurzaam bouwen. Bovendien voelen mensen zich veel prettiger in een groene omgeving,” somt de Roosendaalse Lijst op. De partij stelt hierover schriftelijke vragen aan burgemeester en wethouders.

De Roosendaalse Lijst wil weten of burgemeester en wethouders er toch nog over denken een groene wand te laten maken voor het HUIS. Als dat zo is, dan wil de partij graag weten wat voor soort groene wand de gemeente wil laten maken. Als het niet zo is, wil ze weten waarom er geen groene gevel komt.

Laadpalen voor elektrische auto's

De partij vraagt ook of de gemeente op de verschillende parkeerplaatsen rond het HUIS van Roosendaal laadpalen laat zetten voor elektrische auto’s. Maar hierover staan al gegevens in het stedenbouwkundig plan Groot Mariadal. “De openbare parkeerplaatsen aan de zuidzijde concentreren zich op het nieuwe plein aan de Kloosterstraat. Hier zal ook ruimte zijn voor het opladen van voertuigen en deelmobiliteit,” schrijft architectenbureau wUrck daar.

In de omgeving liggen ook meerdere scholen waar veel verkeer voor zal zijn. De Roosendaalse Lijst vraagt of de gemeente met de scholen heeft besproken hoe ze dat verkeer in goede banen gaan leiden. En de partij wil ook hier natuurlijk weten waarom dit wel of niet gebeurd is. Ook hierover zijn in het stedenbouwkundig plan al ideeën terug te vinden.

Groot Mariadal aantrekkelijk voor fietser en voetganger

wUrck beschrijft hoe het gebied moet uitnodigen om meer te gaan wandelen en fietsen. “Nieuw is de introductie van de nieuwe noord-zuid verbindingsroute voor voetgangers en fietsers. Door de aanleg van deze route kan Mariadal als schakel gaan fungeren tussen het stationsgebied en de binnenstad,” staat in het plan. “Een aantrekkelijke route voor langzaam verkeer met zicht op de kloostertuin is daarmee, voor zowel functioneel als recreatief verkeer, van waarde. Het fietsgebruik wordt gestimuleerd d.m.v. een goede fietsverbinding naar de scholen vanuit het zuiden en door goede voorzieningen zoals toegankelijke stallingen bij de nieuwe woningen , scholen en het HUIS van Roosendaal.”