Roosendaal

Gemeente Roosendaal kan weinig doen tegen hardrijders in Brugstraat

Foto: © Google Maps

Bianca van Vugt Bianca van Vugt

De gemeente Roosendaal kan nu nog weinig doen tegen hardrijders in de Brugstraat in Roosendaal. Maatregelen die de snelheid verminderen, kunnen alleen maar worden aangelegd als de Brugstraat ingrijpend wordt aangepast. Dat antwoordt wethouder Cees Lok op vragen van Burger Belangen Roosendaal.

Burger Belangen Roosendaal maakt zich zorgen over de veiligheid in de Brugstraat in Roosendaal. Volgens bewoners van de straat wordt er vaak veel te hard gereden. “In plaats van de toegestane 50 km/u rijden naar schatting auto’s soms wel 80 km/u,” aldus de partij. Burger Belangen Roosendaal wilde van burgemeester en wethouders weten of ze de problemen in de Brugstraat aan gingen pakken. Maar dat is volgens de gemeente nog niet zo eenvoudig.

Politie controleert en deelt boetes uit

Wethouder Cees Lok weet dat er in de Brugstraat vaak te hard wordt gereden. Op verzoek van de bewoners is eind maart een analyse gemaakt van de weg. Er is toen gekeken welke maatregelen er gebruikt kunnen worden om het harde rijden tegen te gaan. “Uit de analyse blijkt dat effectieve maatregelen niet mogelijk zijn zonder een ingrijpende reconstructie van de Brugstraat,” schrijft de wethouder aan Burger Belangen Roosendaal. Volgens Lok wordt er wel regelmatig gecontroleerd door de politie en worden er boetes uitgedeeld voor de overtredingen.

De gemeente Roosendaal wacht op de resultaten van een proef met een speciale methode om auto’s af te remmen: de Zweedse drempel, ook bekend als Actibump. De Zweedse drempel is eigenlijk geen drempel, maar een goot. Een metalen afdekplaat dekt de goot af. Maar als je te hard aan komt rijden, gaat de goot automatisch open. Hulpdiensten kunnen een speciale zender krijgen, zodat zij wel met hogere snelheid door kunnen rijden. Burger Belangen Roosendaal wilde weten of Roosendaal de Zweedse drempel al kan gebruiken. Maar dat is volgens de wethouder ook nog geen optie.

Zweedse drempel wordt nog getest

“De Zweedse drempel wordt momenteel toegepast en getest in landen waar de regelgeving en het verkeersgedrag anders is dan in Nederland,” antwoordt Lok. “Zodra Nederlandse expertisecentra zoals het SWOV en het CROW meer kennis hebben opgedaan over de werking van de drempel en aansprakelijkheid bij aanrijdingen en de drempel als positief beoordelen, is het een mogelijkheid de drempel ook in Roosendaal toe te passen. We volgen deze ontwikkelingen nauwgezet.” Het SWOV is het instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid en het CROW is een kennisplatform met een afdeling Verkeer en Vervoer.

De discussie over de Zweedse drempel wordt in meerdere gemeenten in Nederland gevoerd. Niet overal zijn ze even enthousiast. De gemeente Den Bosch bijvoorbeeld, heeft in augustus besloten geen proef te doen met de Actibump. Ze vindt de Zweedse drempel te gevaarlijk, vooral voor tweewielers, en te duur.