Huijbergen

Drie dagen echte Huijbergse producten te koop in pop-up store

Maarten Elst Maarten Elst

Huijbergse badschuim, limoncello of huidverzorging? Drie dagen lang opent restaurant Fleurian in de Dorpsstraat in Huijbergen de deuren voor tien ondernemers om hun lokale producten in het zonnetje te zetten. Na de tweede noodgedwongen sluiting gingen restauranteigenaren Philip, Lian en Lielé Pieters niet bij de pakken neerzitten en bedachten ze al snel een pop-up store vol leuke en betaalbare cadeautjes.

Door: Maarten Elst

Dat 2020 niet het jaar is voor de horeca, is inmiddels al lang en breed bekend. West-Brabantse restaurants en cafés tonen zich in de tweede gedeeltelijke lockdown-periode van hun creatieve kant en beginnen onder andere knipcafés, vintagewinkels en pop-up stores in hun zaken. Zo ook restaurant Fleurian. Uniek aan de Dorpsstraat is dat negen van de tien ondernemers, die hun producten in het restaurant hebben gestald, Huijbergse producten maken.

Het idee begon bij Lian en Lielé Pieters die van hun cadeauwebshop een pop-up store wilde maken. ,,De vergunning voor een detailhandel hadden we bij restaurant Fleurian”, vertelt Lielé Pieters. ,,We hebben gelijk contact opgenomen met de gemeente en zijn een aantal andere ondernemers uit de gemeente Woensdrecht gaan benaderen om mee te doen. Binnen een uur waren alle tien de plekken al bezet.”

Kraampjes zonder verkopers

Het is een ietwat gek aanzicht: de tien ondernemers, op Pieters na, zijn zelf niet aanwezig in het restaurant. ,,We mogen maar acht personen tegelijk toelaten binnen, met alle verkopers in de zaak zou je al aan te veel personen zijn. Aan de ene kant is het jammer, maar tegelijkertijd kunnen de klanten nu wel op hun gemak rondkijken.”

Nog voordat de tijdelijke winkel om elf uur ‘s ochtends haar deuren opende, stond er een rij met klanten aan te schuiven. ,,We hadden zelf ook niet verwacht dat het op de vrijdag al zo druk zou zijn”, vertelt Lielé over de eerste uren. ,,We krijgen al leuke reacties, mensen kunnen er eventjes tussenuit.”

Naast de sieraden van Birambi van de familie Pieters zelf hebben nog negen ondernemers hun kraampje opgetuigd. ,,Hout- en wanddecoratie van MC style, natuurlijke huidverzorgingsproducten van Made By Moes, zelfgebrouwen Limoncello van MH, kerstdecoratie en do-it-yourselfpakketten van Four Seasons, huisgemaakte confituur van Het Confituur Kraampje, Clootsterbier, producten van Petra’s Print, er is voor ieder wat wils”, somt Pieters op.

Op vrijdag 27, zaterdag 28 en zondag 29 november is de pop-up store geopend in restaurant Fleurian aan de Dorpsstraat 21 in Huijbergen. De openingstijden zijn van 11:00 tot 17:00.